علائم مسمومیت ناشی از آب

به گزارش خانه انگلیسی، مسمومیت ناشی از آب به علت نوشیدن میزان بیش از میزان آب اتفاق می افتد. نوشیدن غیر طبیعی میزان زیادی آب می تواند تعادل الکترولیت را مختل ساخته در نتیجه بر سلامت فرد به شکلی نامساعد اثر گذارد. این مقاله اطلاعاتی را در

علائم مسمومیت ناشی از آب

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مسمومیت ناشی از آب به دلیل نوشیدن اندازه بیش از اندازه آب اتفاق می افتد. نوشیدن غیر طبیعی اندازه زیادی آب می تواند تعادل الکترولیت را مختل ساخته در نتیجه بر سلامت فرد به شکلی نامساعد اثر گذارد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص این شرایط فراهم ساخته است.

این یک واقعیت شناخته شده است که نوشیدن مقادیر کافی آب جهت عملکرد سالم بدن ضروری است. بدن انسان مکانیسم خود را در تنظیم تعادل مایعات و الکترولیتها دارد. کلیه ها یک جفت اندام بوده که عمدتاً مسئول حفظ تعادل مایعات و بعلاوه الکترولیتهایی مانند کلسیم، مهمیم، پتاسیم، سدیم و غیره می باشند. سدیم نقشی حیاتی در تنظیم تعادل مایع ایفاء می نماید. مسمومیت با آب، از نظر پزشکی به هیپوناترمی رقیق شدگی (dilutional hyponatremia) اشاره دارد که نوعی عارضه بوده که در آن غلظت سدیم موجود در خون به دلیل مصرف بیش از حد آب پایین می آید. نوشیدن اندازه زیادی آب در طول فعالیتهای استقامتی (دو ماراتون، ورزشهای سه گانه، و یا تمریناتی که موجب از دست رفتن سدیم به دلیل تعرق بیش از حد می شوند) می تواند فرد را مستعد ابتلاء به مسمومیت ناشی از آب گرداند.

هنگامی که غلظت سدیم خون کمتر از 135 میلی مول در هر لیتر و یا 4ر0 اونس در هر گالن می شود، سطح نمک موجود در خون ما پایین می آید. در چنین شرایطی، آب آغاز به نفوذ به درون سلول ها می نماید. این فرایند می تواند به آسیب گسترده سلولی منجر شود.

علل

✶ شاخصترین دلیل مسمومیت ناشی از آب نوشیدن اندازه بسیار زیاد آب است.

✶ نوشیدن بیش از حد مجاز آب در یک فاصله زمانی کوتاه هم می تواند یک عامل مؤثر در این شرایط باشد.

✶ استفاده از داروهای دیورتیک یا ادرار آور می تواند فرد را مستعد ابتلاء به مسمومیت ناشی از آب سازد.

✶ شرکت در مسابقات نوشیدن آب و یا آب میوه می تواند شما را بر آن داشته که مقادیر زیادی آب نوشیده و موجب ایجاد عدم تعادل در سطوح سدیم شوید.

✶ علل دیگر مسمومیت ناشی از آب کم کاری غده تیروئید، استفراغ یا اسهال، کم آبی بدن، و غیره می باشند.

✶ سیروز کبدی، نارسایی کلیوی و نارسایی قلبی می توانند شما را مستعد ابتلا به مسمومیت با آب سازند.

علائم

✶ متداول ترین نشانه مسمومیت با آب داشتن حالت تهوع است. فرد احساس استفراغ خواهد داشت به این دلیل که معده او قادر نخواهد بود اندازه مازاد آب را نگه دارد.

✶ فرد مبتلا ممکن دچار بریده بریده حرف زدن، ضعف، خستگی، بی قراری، و غیره، شود.

✶ مصرف بیش از حد آب می تواند به نفخ منجر شود.

✶ در موارد شدید که در آن مغز تحت تأثیر قرار گرفته است، فرد ممکن است دچار سرگشتگی و سردرگمی شود.

✶ گرفتگی عضلانی ممکن است به خصوص در خصوص ورزشکاران دیده شود.

✶ تشنج، کما، ایست تنفسی، التهاب مغز، و حتی مرگ در موارد شدید ممکن است رخ دهد.

علائم آن در نوزادان

✶ تغییر در شرایط ذهنی کودک، که ممکن است با خواب آلودگی غیر معمول، تحریک پذیری و بی توجهی معین شود.

✶ دیگر نشانه شاخص، تورم صورت یا پف کردگی است.

✶ ممکن است دچار تاری دید شوند. امکان دارد علائمی مانند گرفتگی عضلانی، انقباض ناگهانی، تنفس نامنظم و غیره را تجربه نمایند.

✶ ممکن است کمی افت در درجه حرارت بدن نوزاد وجود داشته باشد.

✶ در خصوص خردسالان، علائم معمول آن، خستگی، سردرد، و سردرگمی را شامل می شود.

چنانچه نوزادی علائم فوق الذکر را از خود نشان داد، در اولین فرصت با یک پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

گزینه های درمانی

مراقبت های پزشکی بایستی بلافاصله در خصوص بیمار انجام شود. در بیمارستان ها، آنتاگونیست های گیرنده وازوپرسین جهت درمان مسمومیت ناشی از آب تجویز می شوند. گیرنده واسوپرسین یکی از گیرنده های سطح سلولی است که نقش فیزیولوژیکی مهمی در فرایند احتباس آب ایفاء می نماید. با این حال، چنانچه متوجه علائم اولیه مسمومیت ناشی از آب شدید، می توانید چند کار را جهت جلوگیری از بدتر شدن این شرایط انجام دهید. این کارها عبارتند از:

✶ مصرف آب و یا مایعات را محدود سازید.

✶ از مواد غذایی شور مصرف نمایید. چند نمونه این چنین مواد غذایی، آب گوجه فرنگی، چوب شور، پنیر، خیار شور، سوپ مرغ نودل را شامل می شود.

✶ از داروهای دیوریتیک بدون نسخه مصرف کنید. این داروها موجب افزایش دفع ادرار شده و در نتیجه به خارج ساختن آب مازاد از بدن یاری می نمایند.

✶ از مصرف هر نوع مسکن و یا داروهایی مانند ایبوپروفن و آسپرین خودداری کنید.

✶ نوزادان آب کافی را از شیر مادر و شیر خشک دریافت می نمایند. تا رسیدن به سن معینی، احتیاجی به دادن آب معمولی به نوزادان نخواهد بود.

نکته پایانی اینکه، آب را تنها در مقادیر مورد احتیاج بنوشید. هنگامی که مشغول انجام تمرینات سنگین و قدرتی و یا دویدن در مسافتهای طولانی می باشید، جرعه های کوچکی از آب نوشیده و یا فاصله میان مصرف آب خود را افزایش دهید. یک نوشیدنی ورزشی (نوشیدنی انرژی زا) جایگزین بهتری برای آب در چنین مواردی است به این دلیل که حاوی الکترولیت های ضروری است. این امر سطح الکترولیتهای بدن شما را حفظ می نماید. این نکته را در نظر داشته باشید که اندازه کافی آب نوشیده تا از کم آبی بدن و یا از دست دادن مایعات جلوگیری شود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "علائم مسمومیت ناشی از آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم مسمومیت ناشی از آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید