فصل کوچ عشایر به شهر سراب ها

به گزارش خانه انگلیسی، سجاد سیف - نهاوند ـ خبرنگار:هر سال با فرارسیدن فصل بهار دامداران و عشایر از مناطق قشلاق به سمت مناطق ییلاق کوچ می نمایند.

فصل کوچ عشایر به شهر سراب ها

شهرستان نهاوند به عنوان شهر سراب ها به دلیل وجود رشته کوه های زاگرس و مراتع غنی و دره های پرآب میزبان کوچ عشایر است، اما کوچ زودهنگام و تکمیل نشدن پوشش گیاهی مراتع شهرستان می تواند به خاک و پوشش گیاهی این مناطق خسارت زیادی وارد کند.

  • کنترل عشایر

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند در گفت وگو با خانه انگلیسی می گوید: عشایری که در این فصل از سال به شهرستان نهاوند کوچ می نمایند به صورت گذرا هستند و مجاز به حضور بیش از 24 ساعت در این مکان ها نیستند. 7 اکیپ ثابت و سیار در مناطق گردنه گاماسیاب، بره فراخ، سوله، گردنه تازناب و ورازانه فعالند و ورود و خروج دام ها به مراتع شهرستان و میزان بهره برداری از آنها را کنترل می نمایند.

سیدابوالقاسم بنی هاشمی از برگزاری جشنواره کوچ عشایر در شهرستان نهاوند خبر می دهد و می افزاید: در سال های اخیر خلأ برگزاری این جشنواره در شهرستان احساس می شد. با مساعدت فرماندار شهرستان و مدیرکل امور عشایری استان مقرر شد با تامین اعتبار، این جشنواره به میزبانی نهاوند در تابستان برگزار گردد تا بتوانیم دستاوردها و توانمندی های جامعه عشایری را نشان دهیم و به صورت ملی با دعوت از گروه های هنری و فرهنگی زمینه معرفی عشایر شهرستان را به عنوان یک ظرفیت ممتاز در کشور فراهم کنیم.

  • 21 سامانه عشایری

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند بیان می نماید: عشایر در 21 سامانه عشایری شهرستان مستقر می شوند و در اواخر تیرماه به داخل دشت های شهرستان می آیند و تا اواخر آبان ماه ییلاق خود را در مناطق مختلف نهاوند سپری می نمایند. از آذرماه کوچ قشلاقی خود را در استان های جنوبی کشور آغاز می نمایند و در شهرهای فکه، عین خشک، پلدختر، اندیمشک و دزفول به سر می برند.

وی با بیان این که نهاوند جهت عبور بسیاری از عشایر غرب کشور همچون عشایر اسدآباد و کنگاور است، شرح می دهد: متأسفانه با توجه به جمعیت زیاد دامی عشایر نمی توان آنها را کنترل کرد و برای گذر از شهرها و روستاهای بین راهی هر سال با زمان بندی مشخصی وارد مراتع شهرستان ها می شوند.

  • ورود زودهنگام عشایر

بنی هاشمی می گوید: طبق مصوبات، زمان ورود مجاز عشایر نیمه دوم اردیبهشت ماه است، بنابراین به منظور نظم دهی و جلوگیری در اخلال های ممکن در روند رفت وآمد عشایر با هماهنگی مدیران ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و استان لرستان این ورود 4 روز زودتر انجام می گردد.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند خاطرنشان می نماید: با آغاز فصل سرما هر سال کوچ بیش از هزار خانوار عشایر مستقر در مناطق کوهستانی شامل ایل های رحمتی، ترکاشوند و حسنوند آغاز می گردد.

سپس در مناطق دشت عباس، فکه، اندیمشک، پلدختر، دهلران و آبدانان در استان های خوزستان و ایلام ادامه می یابد. همچنین در حدود 500 خانوار نیمه کوچنده در نهاوند وجود دارند که در فصل سرما در مناطق روستایی شهرستان ساکن می شوند و با آغاز فصل گرما مجددا به کوهستان برمی گردند. به گفته وی، عشایر نهاوند بیشتر در مناطق کوهستانی تازناب، خوشکاخوره، گنبد کبود، ورازانه، تاریک دره و منطقه گاماسیاب مستقر می شوند. عشایر کوچ رو که یکی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط شهرستان به ویژه بخش خزل، زرین دشت و گیان پراکنده شده اند.

  • فراوریات عشایر نهاوند

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند می گوید: عشایر فراورینمایندگانی ساده و کم توقع هستند. عشایر نهاوند حدود 1600 خانوار هستند و نزدیک به 8 هزار نفر جمعیت دارند. این خانواده ها شامل 2 نوع عشایر نیمه کوچ و کوچ رو هستند. این اداره عشایر کوچ رو و نیمه کوچ شهرستان های نهاوند، تویسرکان و کنگاور را تحت پوشش دارد.

بنی هاشمی شرح می دهد: با توجه به شرایط آب وهوایی و پوشش گیاهی و کشاورزی نهاوند، ایل های ترکاشوند و حسنوند با طوایف یارمطاقلو، حسنوند، میرزا جان، ابراهیمی، رحمتی و سلیمانی و گرگه ای که 60 درصد عشایر استان را شامل می شوند با دارا بودن 240 هزار رأس دام سبک و فراوری سالانه 4 هزار تن گوشت قرمز، 1500 تن مشتقات لبنی و 200 تن پشم، هر سال از 15 اردیبهشت از گردنه گاماسیاب و دوراهی بروجرد وارد نهاوند می شوند.

  • ارائه خدمات به عشایر

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند می گوید: این اداره از بدو تاسیس تا سال 1389 کلیه ارزاق مصرفی کالابرگی مربوط به عشایر را در مناطق عشایری جنوب کشور و استان همدان به صورت شبانه روزی بین عشایر توزیع می کرد. بعد از آزاد شدن ارزاق عمومی و برداشتن کالابرگ ها و پرداخت یارانه ها، وظیفه اداره و شرکت تعاونی عشایری شهرستان توزیع آرد ماهانه به میران 24 تن معادل 600 کیسه، آب رسانی با تانکر آب، توزیع جو و علوفه دامی و سبوس بین عشایر در مناطق قشلاقی جنوب و ییلاقی استان همدان است.

سیدابوالقاسم بنی هاشمی سایر خدمات اداره عشایری شهرستان را چنین بیان می نماید: بیمه درمانی و بازنشستگی عشایر تحت پوشش، هماهنگی لازم با دامپزشکی به منظور اخذ دفترچه های دامپزشکی، هماهنگی با شبکه بهداشت برای معاینه و ویزیت خانوارهای عشایر به صورت رایگان و تزریق واکسن های مورد احتیاج، پیگیری تشکیل کلاس های سوادآموزی برای فرزندان عشایر، تشکیل کلاس های ترویجی برای آموزش عشایر، پیگیری و تشکیل جلسات جهت رعایت ورود و خروج عشایر به منطقه، برگزاری مراسم ملی ـ مذهبی بین عشایر، پرداخت وام به عشایر خسارت دیده، ساخت، نگهداری و تعمیر 45 کیلومتر از راه های عشایری که به علت بارش باران و سیل اخیر آسیب دیدند، ساخت زیرگذرها و راه ها، ساخت سرویس های بهداشتی و زیرچادری، ساخت آبشخور، بازسازی چشمه ها و لوله گذاری آنها و ساخت استخر ذخیره آب در سامانه های عشایری شهرستان.

منبع: همشهری آنلاین

به "فصل کوچ عشایر به شهر سراب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل کوچ عشایر به شهر سراب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید